Patrician syntymäpäivä – 103 vuotta alusasujen lumoavaa maailmaa!

Aloitamme blogin juhlistamalla ikinuorta Patriciaa! Patricia on kotimainen 103-vuotias brändi, joka on tunnettu tuotteidensa erinomaisesta istuvuudesta ja laadusta. Patrician valikoimasta löydät juuri sinun tarpeisiisi sopivat tuotteet ja oikeat koot niin arkeen, juhlaan kuin vapaa-aikaankin. Kokovalikoima on AA-kuppikoosta H-kuppiin asti ympärysmitalla 65-110.

Golden logoTiesitkö, että suurin muutos alusasupukeutumisessa koettiin 1900-luvun alussa? Siihen aikaan oli epäsiistiä ja terveydelle vaarallista kulkea ilman alusasuja. Kyseinen aate mullisti alusasubisneksen, jolloin myös Patricia sai alkunsa. Suomen ensimmäiset liivit valmistuivat vuonna 1917 Helsingin Eirassa, kun yrityksen perustaja Julia Albertina Sjöblom halusi tarjota kotona työskenteleville naisille liivejä ja perusti ompelimon vain muutaman korttelin päähän nykyisestä Patrician päämyymälästä.

liivit_valmis

Perustamisesta lähtien Patrician suosio vain kasvoi, sillä kunkin aikakauden uudet ilmiöt ja trendit vaikuttivat myös alusasupukeutumiseen. Alusasuihin satsattiin aiempaa enemmän ja niistä oltiin myös valmiita maksamaan. 1920-luvun suosio Charleston tanssista lisäsi tukea antavien liivien kysyntää, yrityksen liikevaihto kasvoi ja uusia myymälöitä avattiin Helsingin keskustaan. Myös liivien kokovalikoima laajeni ja markkinoille tulivat kuppikoot A, B, C ja D. Haasteitakin oli, kuten sodat, jotka vaikeuttivat materiaalien ja tavaroiden tuontia. Sotavuosien jälkeen myynti taas piristyi, kun tuontitilanteen helpotuttua 3000 kumiliivin saapuminen USA:sta sai ulkomaita myöden huomiota. Kyseisistä liiveistä tulikin ajan sensaatio ja myymälän eteen muodostui pitkät jonot.

1950-luvulla Amerikassa syntynyt nuorisokulttuuri seurasi amerikkalaisten filmitähtien, kuten Marilyn Monroen tyyliä, jolloin syntyi povea teräväkärkisesti korostava liivimalli, nimeltään Peter Pan.

MarilynMonroe+peter

Vuonna 1958 syntyi Patricia-brändi, joka nousi johtavaksi brändiksi alusasubisneksessä. 1960-luvulla materiaalit kehittyivät ja puuvillan rinnalle tuli tekokuidut, lisäksi uudenlaisia säädettäviä ja leveämpiä olkaimia tuotiin markkinoille. Patricia satsasi myyjättärien ammattitaitoon, peruskurssin opas vuodelta 1969 sisälsikin monipuolisesti tietoa myyjättären velvollisuuksista ja työtehtävistä.

sovittamisen_taito_blogi

60- ja 70-luvun vaihteessa liivien käyttö jakoi ihmisten mielipiteitä, osa jopa kielsi niiden käytön. Patricia vastasi ajan haasteeseen tuomalla markkinoille kahdenlaisia liivejä: pehmeän, joustavan, saumattoman mallin sekä kaarituellisen push-up -liivin. 70-luvulla suunniteltiin myös tutuksi klassikoksi tullut Anna-liivi!

Suomi vaurastui ja se näkyi myös alusasujen kysynnässä. 80-luvun mallistot olivat värikkäitä, sillä muodissa olivat kirkkaat neonvärit, erilaiset kuviot, pilkut ja raidat. Kuvassa Patrician rantatyyliä 80-luvulta.

uikkarit_80lukuLisäksi Englannin kuninkaalliset suosivat pukeutumisessaan Patrician alusasuja, joka lisäsi brändin näkyvyyttä entisestään sekä kotimaassa että ulkomailla. Kuvassa Seura-lehden artikkeli v. 1988.

Seura-lehden artikkeli vuonna 1988

Seura-lehden artikkeli vuonna 1988

Patrician mallistoja 90-luvulta:

90-luvun kuvat99-kuvia-page-001

Patrician mallistoja vuodelta 2000.

2000+

Syksy tekee tuloaan ja ihanat uutuudet ovat saapuneet myymälöihin! Uusi Sofia-sarja on upean naisellinen mallisto, jonka brodeeratut eri sävyiset lehdet ja koristeet tuovat mustaan pitsiin ripauksen romanttisuutta ja naisellista viehkeyttä. Sofia on täydellinen valinta loppukesään ja tuleviin syyspäiviin! T-paitaliivi 69 €, housu 29,50 €

Sofia_facebookkiin

Patrician myymälät palvelevat Helsingissä, TampereellaJoensuussa ja Jyväskylässä. Lisäksi Patrician tuotteet ovat tilattavissa verkkokaupasta. Patricialla on lisäksi lukuisia jälleenmyyjiä Suomessa sekä ympäri Eurooppaa. Tervetuloa ostoksille!